Gå direkt till textinnehåll

Bemanningscenter, Janine och Malin

Bemanningscenter gör vårt uppdrag möjligt med att leverera rätt vård i rätt tid, varje dag, dygnet runt.

Janine och Malin och Sandra, som inte är i bild, arbetar på vårt Bemanningscenter som har en central roll på AISAB. Bemanningscenter gör vårt uppdrag möjligt för att leverera rätt vård i rätt tid, varje dag, dygnet runt.

- På BC hanterar vi allt som sker i driften. Vi löser alla akuta ärenden. Det kan vara korttidsfrånvaro, VAB, byte av bilar, med mera. Vi är även AISABs ansikte utåt, eftersom alla telefonsamtal till växeln kommer till oss, berättar Janine.

Janine är undersköterska i botten men har de senaste 15 åren jobbat med bemanning även Sandra är undersköterska i botten och kommer från KS där hon har jobbat som personalsamordnare – och Malin kommer från personalsamordning och bemanning inom psykiatrin.

Social kompetens viktigast

För att jobba på BC krävs gymnasiekompetens, gärna med inriktning på system och administration. Erfarenheter inom vården är också en stor fördel. Att förstå ambulanspersonalen och deras arbetssituation är en central del i arbetet. Det är viktigt att vara lyhörd för hur krävande jobbet i ambulans kan vara.Det bästa med branschen är att det händer mycket.Janine, Sandra och Malin är alla tre eniga om vad som ringar in arbetet på BC. Man måste gilla att ha många järn i elden, tycka om utmaningar, brinna för problemlösning, vara duktig på att trixa och fixa – och framför allt ha social kompetens. Janine förklarar:

-Bemötande är extra viktigt eftersom vi kommunicerar med medarbetare och andra varje dag. Ingen ställer upp om man är otrevlig. Ur ett bemanningsperspektiv har jag ett leende på läpparna varje dag när saker och ting flyter som det ska – vi får direkt feedback när bilarna är i gång.

Nya utmaningar

Att se till att ambulansverksamheten rullar på i normala tider är ett ständigt pågående arbete som kräver stort engagemang. Men hur är det att bemanna ambulans i en pandemi? För Janine och hennes kollegor har det självklart varit en utmaning.

-Det bästa med branschen är att det händer mycket. Under pandemin har vi haft fyra gånger så hög bemanning än vad vi brukar ha, så det har varit tufft och utmanande. Men samtidigt roligt och intressant att få vara med och göra en viktig insats.